Olej do ciągnika rolniczego

Olej do ciągnika rolniczego musi spełniać swoje wymogi i parametry. Maszyny te pracują często przez wiele godzin, z dużymi obciążeniami oraz w trudnych warunkach. Należy zapewnić im odpowiednie właściwości oleju, aby zwiększyć ich żywotność oraz zadbać o ich części.

Olej do ciągnika rolniczego

Dbanie o olej w ciągniku rolniczym jest bardzo ważnym aspektem, który przedłuża żywotność maszyny. Niejednokrotnie pracują one w ekstremalnych warunkach pod dużymi obciążeniami. Intensywność ich pracy wymaga odpowiednich olejów, które sprawiają, że maszyny mogą pracować bez przeszkód. Jest to ważne przede wszystkim w przypadku nowoczesnych, zaawansowanych maszyn rolniczych.

Na stronie www.aldomarket.pl znajdziesz wyselekcjonowaną listę najlepszych produktów, które najlepiej sprawdzą się w dbaniu u maszyny rolne. Wybrane oleje do ciągników jak na przykład oleje Kubota to produkty najwyższej klasy. Zapewniają długą żywotność silnika, a także pozostałych układów wymagających smarowania. Olej skutecznie odprowadza zanieczyszczenia pojawiające się w smarowanych układach do filtrów, dzięki czemu wszystkie ruchome części są chronione przed przedwczesnym zużyciem. Gdy zakończysz swoją pracę, olej pozostaje na częściach film zabezpieczając je tym samym przed korozją. Jest to szczególne ważne w momencie, gdy sezon kończy się, a maszyny przez jakiś czas stoją nieużywane. Dodatkowo oleje zmniejszają tarcie, zapewniając dużą wydajność ciągnika. Są więc bardzo istotnym elementem, który nie można lekceważyć.

Oleje silnikowe – rodzaje

Dobór odpowiedniego oleju jest bardzo istotny, ponieważ znacząco wpływa on na pracę maszyny. Przede wszystkim nie można oszczędzać na jakości oleju do ciągników rolniczych. Musi on posiadać odpowiednie właściwości, które zapewnią ochronę maszyny.

Aby wybrać odpowiedni olej do ciągnika rolniczego zwróć uwagę na lepkość oleju oraz klasyfikację jakościową, pozwoli Ci to dopasować olej o najlepszych odpowiednich parametrach.
 

Klasyfikacja lepkościowa

Wyróżnia się 14 klas lepkości – jest to 6 klas zimowych oznaczonych liczbą, a następnie zawsze literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W. Są one ustalone według maksymalnej oraz minimalnej lepkości oraz granicznej temperaturze pompowalności. 8 klas letnich wyróżniamy: 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50, 60. Ich klasyfikacja to maksymalna oraz minimalna lepkości w temperaturze 100 °C oraz minimalnej lepkości w temperaturze 150 °C.

Klasyfikacja jakościowa

Najczęściej możemy spotkać się z dwoma normami klasyfikacji API, są to:

  • oznaczenie „S” – oleje te przeznaczone są dla silników benzynowych
  • oznaczenie „C” – przeznaczone dla silników diesla

Niekiedy na etykiecie produktu możemy zobaczyć oznaczenie „SN/CF”. Jest to norma jaką olej spełnia w odniesieniu do przeznaczenia w silniku. Zasada polega na tym, że im dalsza występuje litera alfabetu, tym wyższa norma.

Kiedy wymieniać olej silnikowy

Jak w każdym pojeździe, również w ciągnikach przychodzi moment kiedy należy wymienić olej w maszynie. Ciągniki są narażone na wielogodzinną pracę przy dużych obciążeniach. Nie inaczej jest z olejem, który pracuje w wysokich temperaturach. Należy pamiętać o cyklicznym sprawdzaniu stanu oleju, kontroli jego poziomu oraz okresowej wymianie. W momencie przekroczenia zalecanego terminu, może dojść nawet do uszkodzenia niektórych elementów maszyny. Dzieje się tak, ponieważ następuje niedostateczne smarowanie olejem, który został pozbawiony swoich istotnych właściwości. Z pewnością następuje szybkie ograniczenie żywotności ciągnika, a z czasem dochodzi do wspomnianej awarii.

Redakcja gall.pl