Każdy przedsiębiorca marzy o dobrze prosperującym biznesie. Własny biznes wymaga wielu wyrzeczeń i poświęceń, bez gwarancji powodzenia firmy. Dlatego dużym powodzeniem cieszy się franczyza. Umowa franczyzy jest dobrym rozwiązaniem dla początkujących przedsiębiorców, ponieważ ryzyko niepowodzenia jest znaczenie niższe, niż w przypadku budowania marki od podstaw. Myślisz o tego rodzaju współpracy? Jest kilka kwestii, o których powinieneś wiedzieć. Jakie zalety niesie ze sobą umowa franczyzy? Jak powinna wyglądać umowa franczyzy? Na co zwrócić szczególną uwagę? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w artykule poniżej.
Franczyza – zalety i wady
Franczyza to umowa, w której zarówno franczyzodawca, jak i franczyzobiorca wiele zyskują. Dla franczyzobiorcy główną zaletą jest możliwość korzystania ze sprawdzonych rozwiązań, które przyniosły sukces. Współpraca na zasadzie franczyzy eliminuje ryzyko braku powodzenia firmy. Przedsiębiorca, budujący markę od podstaw mierzy się często z brakiem klientów, co w przypadku franczyzy nie wchodzi w grę. Franczyzobiorca może korzystać ze stałej pomocy handlowej, która daje poczucie bezpieczeństwa.
Przede wszystkim franczyzodawca daje cały pakiet franczyzobiorcy – logotyp, know-how, założenia, a więc wszystko, czego przedsiębiorca potrzebuje. Franczyza to przejęcie pomysłu innych osób, przy jednoczesnej stałej współpracy i pomocy. Pomoc jest kolejną zaletą franczyzy. Franczyzobiorca może liczyć na wiedzę doświadczonych przedsiębiorców, których marka odniosła sukces. Współpraca zakłada także liczne szkolenia, warsztaty, mające na celu podniesienie kompetencji franczyzobiorców. Przedsiębiorstwa, decydujące się na franczyzę mają dużą dowolność wyboru. Rynek franczyzy jest pełen nowych rozwiązań, które umożliwią wykorzystanie sprawdzonego pomysłu. Franczyza często stanowi jedyny realny sposób na biznes przy najmniejszym możliwym ryzyku niepowodzenia.
Jest również druga strona medalu. Cechą, wpływającą na niekorzyść zawarcia umowy franczyzy jest duża zależność od franczyzodawcy. Korzystając z gotowej marki, przedsiębiorcy nie mogą zmieniać jej założeń oraz wizerunku. Sieci franczyzodawcy narzucają konkretne reguły, których nie należy zmieniać. Mają oni obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z restrykcjami franczyzodawcy. Kolejną ciemną stroną w franczyzie jest umowa, która niekiedy nie ulega przedłużeniu. Dlaczego szczególnie ważne jest gruntowne sprawdzenie warunków współpracy, zapisanych w umowie franczyzowej.
Umowa franczyzy – co powinieneś wiedzieć?
Umowy franczyzy nie zostały uregulowane w polskim prawie. W praktyce oznacza to, że warunki w niej zawarte, zależą wyłącznie od obu stron – franczyzodawcy oraz franczyzobiorcy. Jednym z podstawowych punktów składających się na umowę franczyzy jest pakiet franczyzowy. Franczyzodawca upoważnia indywidualnego franczyzobiorcę do korzystania z know-how firmy. W ramach franczyzy przekazywane są prawa do korzystania z nazwy handlowej, logotypu.
Umowa franczyzy powinna zawierać również wykaz świadczonych usług, a także kwotę opłat franczyzowych. Opłaty wynikające z podpisania umowy mogą się bardzo wahać. Przede wszystkim na koszty franczyzy składają się: opłata wstępna, opłata marketingowa oraz opłaty bieżące. Pierwsza z nich, a więc opłata wstępna jest konieczna do uiszczenia na rzecz franczyzodawcy. Bez niej niemożliwe jest podpisanie umowy franczyzowej. Franczyzobiorca wnosi opłaty bieżące, czyli przekazuje procent obrotu. Kwestie finansowe stanowią najważniejsze elementy umowy franczyzy, które zapewniają udaną współpracę.
Umowy franczyzy – zapewnij sobie bezpieczeństwo
Konieczne jest sprecyzowanie długości licencji. Jej długość może się wahać od kilku lat nawet do 10. Szczególnie istotną kwestią dla franczyzobiorcy jest zapis w licencji odnośnie przedłużania i odnawiania umowy. Warto zawrzeć zapis umożlwiający ewentualne odstąpienie od umowy, w przypadku gdy współpraca nie będzie układać się pomyślnie. W prowadzeniu działalności gospodarczej wiele czynników składa się na powodzenie biznesu, dlatego warto zapewnić sobie bezpieczeństwo w przypadku niepowodzenia.
Katalog franczyz z roku na rok jest coraz bardziej bogaty. Największą obawą przedsiębiorców jest inwestycja dużej sumy pieniędzy w markę, która może nie przynieść korzyści. Franchising zmniejsza ryzyko niepowodzenia. Istota systemu to obopólne korzyści – zyskuje zarówno franczyzodawca, jak i franczyzobiorca. Franczyza daje wiele możliwości, należy jednak pamiętać, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo poprzez właściwe sformułowanie warunków współpracy.